Followers

Monday 8 April 2013

Puisi : Aku Benci Cicak

Ajaibnya kau yang bernama cicak
Melekat pada dinding
Mampu berlari atas siling
Bertubuh kecil
Kepala membulat
Berwarna kulit
Kadang kelabu kadang coklat
Badanmu lembik menggelikan
Matamu meliar meloyakan

Kau ada di sini
Di bilik mandi
Kau ada di sana
Di dapur bonda
Mencari butir-butir nasi
Mencari butir-butir gula berbaki
Mencari sang nyamuk kekenyangan
Mencari serangga terbang riang
Ajaibnya kau tak bisa terbang
Tapi yang bersayap juga jadi kesukaan

Di celah-celah tembok batu
Kadangkala tersepit bawah pasu
Ada juga terjerat dek selak pintu
Terkejut sang mata menjamu
Bagai terserempak kepala hantu

Bunyi berdecit Sang Jantan
Kuat menyanyikan lagu malam
Telinga terpasang mulut menghebohkan
Pasti kau mengiyakan
Berita palsu serta dongengan

Tatkala mata bertentang
Teriak Si Dia padah jawabnya
Aku benci cicak
Lastik itu laju membidas
Aku benci cicak
Berdesup kau lari tanpa arah
Aku benci cicak
Aku benci cicak
Ekormu putus tidak berdarah
Sekali lagi kau terbidas
Lalu pasrah kau jatuh ke tanah

By Arissa Adelia



P/S : tengah-tengah malam buta, serabut kepala buat kerja tak siap juga..nah inilah hasilnya..nampak cicak memandang-mandang dari tadi..sungguh tak suka! Arissa letak gambar kartun je sebab geli tgk yang betul. Ada yang suka cicak ke?Errrkkk....


No comments:

Post a Comment

Like it? Want more?
Your Motivation and Support are very much appreciated. Thank you for reading, peeps! :)