Followers

Friday 27 December 2013

CINTA KATAKAN SAJA 3

PART 3



DUA hari sebelumnya.

"Nisa! Oh Nisa!" Tiada jawapan.

"Nisa! Khairunnisa!!!" Kali ni lebih kuat.

"Assalamualaikum..Hah Malik, apa hal kau datang ni?"

Tiba-tiba Nisa menjengah kepalanya di sebalik pintu. Tak reti bagi salam ke? Rasa kurang senang dengan kehadiran Malik. Dah la semua orang tak ada ni. Mereka semua ke rumah adik Pak Long, Mak Lang Nani untuk persiapan kenduri kahwin Rania. Malam ni malam berinai, esok akad nikah, lusa majlis kenduri. Memang banyak persiapan yang nak dibuat.

Nisa masih berkerja hari ni. Terpaksa gantikan shift rakan sekerja, Ros Amelia. Tiba-tiba hari ni dikejutkan dengan berita ibu Ros meninggal dunia.

"Mak, sorry la Nisa tak dapat ikut sama. Kesian Ros, mak. Ibu dia meninggal pagi tadi. Kebetulan ramai staf lain yang bercuti jugak, kan sekarang cuti sekolah,"ujar Nisa.

"Inna lillahi wa inna ilaihi raji'un..Ibu Ros sakit apa?"

"Kena heart attack mak."

"Kesiannya...tak apa la Nisa pergi la kerja dulu. Malam nanti lepas maghrib mak suruh Abang Ril balik ambil Nisa ya. Bawak baju lebih dua tiga pasang, kita tidur sana terus malam ni,"balas Mak Long Siah pula.

"Ye la mak. Kirim salam kat Rania dan Mak Lang sekali ya,"ujar Nisa sebaik saja menyalami dan mengucup tangan Mak Long Siah.  


Wajah Malik dipandang penuh curiga. Sekarang ni dah lewat malam. Tiba-tiba Nisa rasa tak sedap hati je.

"Err..waalaikummussalam Nisa. Sorry la ganggu kau malam-malam ni. Aku nak tunggu Khairil kejap, ada hal sikit dengan dia," kata Malik sambil tersenyum padanya.

"Tapi Abang Ril dah call tadi bagi tahu dia tak balik. Pagi esok baru dia balik,''kata Nisa pula.

"Tak..takk..dia balik..dia balik. Aku baru je cakap dengan dia tadi,"ujar Malik bersungguh-sungguh.

Nisa pelik. Betul ke ni? Tadi Abang Khairil cakap dia balik ambil aku esok pagi je. Kereta buat hal. Bimbang rosak dalam perjalanan malam-malam begini. Susah. Workshop pun tutup katanya.

Nisa akur. Sedih tak dapat bersama raikan Rania. Terpaksa la tidur seorang diri malam ni. Bukan takut cuma terkilan sikit je. Nisa dah biasa ditinggalkan. Alah bisa tegar biasa. Sebelum maghrib tadi dia dah pastikan semua tingkap dan pintu rumah ditutup dan berkunci rapat.

"Tapi, tak elok la Malik kau nak tunggu kat sini. Pak Long dan Mak Long tak ada ni."

"Aku tahu tu Nisa. Mereka pergi rumah kenduri adik Pak Long, kan. Tak apa, kau jangan risau. Aku duduk kat beranda rumah ni je. Malas pulak aku nak patah balik rumah. Khairil cakap lima belas minit lagi dia sampai,"jawab Malik bersahaja. Yakin.

Nisa tetap rasa tak selesa. Dia perempuan, seorang diri je. Apa kata orang nanti. Kalau Mak Bedah a.k.a reporter tak bertauliah kampung tu tahu lagi naya. Mulut laser kemain. Kalau bergossip tak tahu hujung pangkal cerita pun, berdas das keluar dari mulut dia. Cerita A boleh jadi BCDEFG. Memang tak ada insurans. Kalau boleh 24 jam mata dan mulut dia nak beroperasi.

Si Malik satu hal lagi. Nama je anak imam kampung tapi perangai kalah hantu. Betul la kan, iman memang tak dapat diwarisi walaupun ayah seorang imam sekalipun. Sepatutnya dia jadi la contoh teladan pada anak-anak muda kampung. Ni dia yang jadi kepala samseng.

"Hmmm...okay la. Suka hati kau la nak tunggu kat mana. Aku masuk dulu la macam tu," dah agak lama baru Nisa bersuara. Memang betul la ada hal penting tu. Sampai sanggup Abang Khairil balik jugak. Kalau sebab aku macam-macam alasan dia bagi. Kereta buat hal? Bukan aku tak tahu.

Sebaik saja pintu nak ditutup semula, Malik bersuara.

"Nisa, bagi air suam segelas, aku haus la.."

"Eh, macam-macam la kau ni. Tunggu Abang Ril sampai nanti la." Bukan tak nak bagi cuma Nisa tak suka cara Malik tu. Saja nak ambil kesempatan. 

"Alah Nisa, kau ni kan air segelas pun nak berkira. Kalau aku mati tercekik kang sebab kau tak bagi air..."balas Malik pula. Sengaja buat muka monyok je. Biar Nisa kesian tengok.

"Hishh..ke situ pulak. Yalah..yalah, kejap aku ambilkan!"Nisa terus masuk ke dalam rumah dengan muka masam.

Malik sudah tersenyum lebar. Jeratnya mengena. Tak ada la susah mana pun. Dia memerhatikan sekeliling. Sepantas kilat dia terus menyelinap masuk ke dalam rumah melalui pintu depan yang masih terbuka tadi.

Sekarang kau tahu la nasib kau, Nisa! Berani kau hina dan cabar aku hari tu depan semua orang, kan. Hah, sekarang tak ada siapa boleh tolong kau! Malik ketawa kecil. 

Nisa tak sedar ada mata yang memerhatikannya. Baru saja menuang air ke dalam gelas, sepasang tangan kasar memeluknya dari belakang.

"Maa..likkk!!!"

Gelas yang dipegang terlepas dari tangan dan jatuh berkecai. Badannya ditolak ke depan menghimpit table top dapur. Walaupun dia meronta-ronta nyata tenaga lelaki itu lagi kuat. Jeritan Nisa tenggelam. Mulutnya ditekup rapat-rapat.

Bau dari kain yang menutup mulut Nisa buat dia rasa lemas. Tak boleh bernafas. Nak bergerak pun tak boleh. Yang pasti dia tahu lelaki itu adalah Malik. Hanya mereka berdua di rumah itu. Siapa lagi? Tak lama kemudian, kedengaran suara Malik ketawa mengilai sementara sendi tubuhnya mula rasa lemah tak berfungsi. Mata pun tak mampu dibuka lagi.

~~~~~~~~~

MAK LONG SIAH melambai-lambai sambil melaungkan nama Khairil beberapa kali. Dia yang sedang melepak bersama beberapa orang sepupu menoleh.

"Apa halnya, mak?" Tanya Khairil sebaik saja menghampiri emaknya.

"Eh, kenapa Ril tak pergi jemput Nisa lagi? Kan dah lewat malam ni," soal Mak Long Siah.

"Err..err..aaa..tadi Ril dah telefon, Nisa kata dia sakit perut. Esok pagi-pagi la Ril jemput dia. Lagipun kereta Ril buat hal la. Nanti rosak dalam perjalanan susah pulak malam-malam ni, mak."

Alasan. Saja dia reka cerita sebab malas nak balik ambil Nisa. Dah jadi dua kali kerja aku nak kena menjemput dia pulak. Ingat dia tu tuan puteri ke apa? Marah benar dia pada Nisa. Dengki tak habis-habis.

"Laa..pulak dah. Habis tu dia tidur seorang la malam ni. Mak rasa tak sedap hati la Ril," ujar Mak Long Siah pula.

Memang sejak siang tadi dia rasa tak sedap hati. Asyik teringatkan Nisa je. Banyak kali dia tersalah ambil barang dan tersadung kaki. Tadi, baru saja segelas cawan pecah. Terlucut masa nak menyusun pinggan mangkuk. Lain yang nak diambil, lain pula yang diberinya. Teringat tadi dia disuruh merasa kari ayam. Dah cukup masin diberitahunya masih tawar. Mujur tukang masak tak terlebih menambah garam.

Apa yang tak kena dengan aku ni? Bisik hatinya.

"Dia kan dah biasa tidur seorang, mak. Tak yah risau la. Tahu la dia jaga diri tu. Bukannya budak-budak lagi pun." Khairil tak puas hati emaknya asyik ambil berat pasal Nisa.

"Ya la Ril, mak yang fikir bukan-bukan. Esok pagi la Ril pergi ambil dia ya,"Keluhan berat dilepaskan.

"Yalah," jawab Khairil acuh tak acuh je. Nisa Nisa Nisa!Dia mencebik.





MALIK merenung wajah mulus Nisa puas-puas. Nisa sudah diangkat ke bilik tadi. Pipi yang kemerahan itu diusap-usap. Kecantikan semulajadi Nisa buat Malik tak tentu arah. Nafsu mula mengocak imannya yang sudah begitu rapuh.

Tak kan kau nak tengok je Malik! Buktikan kau cintakan dia!
Fikiran Malik bercelaru.
Jangan Malik! Jangan! Kau kata kau sayang dia, cintakan dia!
Satu suara lain pula bergema.

Ya, aku cintakan Nisa. Tapi dia dah malukan aku! Sebab tu aku kena ajar dia cukup-cukup!
Suara itu ketawa lagi. Malik besarkan matanya. Sesekali dia mengeleng-ngeleng.
Pedulikan cinta! Hidangan dah sedia depan mata, Malik! Dia dah jadi milik kau!

Bisikan-bisikan itu terus datang silih berganti menerjah kotak fikiran Malik. Sesekali dia rasa marah dan benci. Sekejap lagi dia rasa sayang melampau-lampau.

Tidakkk!!! Aku sayangkan Nisa!
Malik...Malik..Apa yang kau buat ni pun sama je natijahnya. Jangan lepaskan peluang Malik!

Argghhh! Malik menutup telinganya dengan kedua-dua belah tangan. Dia tak sanggup dengar bisikan itu lagi. Kusut. Dia merenung wajah Nisa lagi. Jari jemari Nisa digenggam erat dan dicium berkali-kali. 

Kau yang buat aku jadi begini, Nisa. Aku cuma nak kau jadi milik aku. Nisa, kau milik aku! Milik aku!

"Eh, Malik! Kau ni memang lelaki tak guna, tau tak? Kau dengar ni, cuba sedar diri sikit. Dah la hidup menumpang mak ayah, siang malam buat onar sana sini, ada hati nak kahwin dengan aku pulak? Penyangak macam kau ni nak berubah? Seratus tahun lagi pun belum tentu. Aku tak percaya langsung cakap kau Malik."

"Kau ni kan tak layak sebenarnya jadi anak imam. Hidup malukan keluarga je. Eh, aku tak layan la samseng macam kau ni. Kau nak bagi aku makan apa? Pasir?"

Pedih dengar kata-kata Nisa tempoh hari bagai menusuk jantung. Tebal muka dia tak tahu berapa inci dah. Bukan apa, sebab semua orang kat Warung Pak Ali dengar kata-kata Nisa tu. Egonya robek terus. Rasa tercabar dan hina sangat bila ayat tu keluar dari mulut Nisa. Selalunya Nisa diam je, hari tu lantang pulak bersuara.

Macam la kau tu keturunan baik sangat Nisa! Ingat aku tak tahu kau siapa? Kau belum kenal siapa Malik, Nisa!

Sebenarnya Nisa dah tak tahan diganggu dan disakat oleh Malik dan konco-konconya. Setiap kali dia lalu depan Warung Pak Ali mesti kena. Dah memang itu laluan dia tiap-tiap hari nak pergi kerja, terpaksa la hadap jugak. Hari tu, dia sengaja tinggikan suara supaya Malik sedar. Biar dia tahu malu sikit. Tapi sebaliknya pulak berlaku.

~~~~~~~~~~~~

"Black, sekarang! Line clear!" Malik menghubungi seseorang melalui telefon bimbitnya.

Sebaik saja mengetahui Nisa seorang diri di rumah siang tadi, cepat-cepat dia mengaturkan rancangan. Dia tahu Khairil hanya akan pulang esok pagi. Inilah masa yang ditunggu-tunggu selama ni.

"Bro, aku nak kena buat apa ni?" Tanya Black setelah dia muncul di hadapan Malik. Sejak tadi dia hanya menunggu green light dari Malik.

"Kau ikut je arahan aku. Nanti aku bagi upah lumayan!"Black mengangguk dan tersengih.

"Bro, ini Black! Kau cakap je, aku boleh settlekan."

Malik suruh dia buka pakaian dan melakonkan aksi ghairah dengan seorang perempuan cantik yang terbaring di atas katil. Malik akan jadi photographer. Black senyum. Kucing kalau dah dihidang dengan ikan yang segar dan lazat, memang tolak tuah la kalau dipandang saja. Lebih dari tu pun dia sanggup.

"Kau jangan lebih-lebih pulak, dia hak aku!" Malik beri amaran.

"Bro, apa kata lu settle ini cikaro dulu, lepas tu pass kat gua."Black ketawa.

"Kau nak rasa aku punya lengsing ke apa? Kalau kau sangap dah, cari cikaro lain. Yang ni aku settle. Buat je la apa aku suruh!"

"Okay..okay bro, relaks la. Jangan marah-marah. Cikaro ni banyak cantik la bro, sexy pulak tu. Mana aku tak geram tengok!" Serentak dia ketawa bersama dengan Malik.

Setelah aksi-aksi panas dirakamkan, tak lama lepas tu kelihatan Nisa terpisat-pisat bangun sambil memegang kepalanya yang terasa berat yang amat. Mata Malik memberi isyarat kepada Black. Telefon bimbitnya dicapai.

"Sayang..kenapa ni? You okay?"
Nisa terkejut menyedari sorang lelaki berada di sebelahnya di atas katil dan tak berbaju. Dia masih tak boleh berfikir dengan waras.
"Kau siapa?" Tanya Nisa bila lelaki itu mula memeluk bahunya. Dia hanya mampu menepis perlahan. Lelaki itu ketawa. Nisa ditarik ke dalam pelukannya semula.
"Sayang, you dah lupa ke? You panggil I tadi, kan. Nah, ini duit yang you nak tu,"kata lelaki itu sambil tersenyum mesra.
Satu sampul surat dihulurkan kepada Nisa. Duit? Nisa masih terawang-awang. Mata pun masih kabur. Sampul surat tadi bertukar tangan. Dia senyum lebar pada lelaki tu.

Baiknya dia bagi duit kat aku.

Aku yang panggil dia? Apa semua ni? Malik? Mana Malik? Kenapa dengan aku ni? Seketika kemudian, dia rebah semula ke dalam pelukan lelaki itu.

"Okay, kerja kau selesai. Gambar dalam kamera ni kau pergi print, lepas tu letak depan pintu rumah ni. Faham? Ini duit kau, separuh lagi bila semua kerja selesai. Mulai esok, jangan tunjuk muka kau kat sini lagi."

Black mengangguk. Malik senyum puas. Dia tekan play sekali lagi. Video selama dua minit yang sempat dirakam tadi berputar. Hebat. Pasti semua orang akan percaya dengan video tu. Dia terus tekan send video. Beberapa keping gambar pun turut dihantar. Mak Bedah a.k.a reporter mesti la orang pertama dapat. Lepas tu Khairil. Nak lagi best, esok Pak Long Hashim akan dapat surat cinta gambar Nisa tadi depan pintu. Malik senyum lebar sambil menaip pesanan ringkas kepada Khairil :

"RIL, BAIK KAU TENGOK APA ADIK KAU DAH BUAT. SATU KAMPUNG DAH TERSEBAR NI!"

Send.

Lepas ni aku akan jadi penyelamat nombor satu kau Nisa. Nak lari dari aku? Pak Long kau sendiri akan serahkan kau pada aku. Sebab dah tak ada orang nak kan kau lagi, tau tak? Kau nak makan pasir, Nisa sayang? Aku boleh bagi kau batu-bata sekali!


Malik mengilai lagi. Dipandang Nisa yang masih tak sedarkan diri di atas katil seolah-olah memanggilnya.

~~~~~~~~~~~~

PAK LONG HASHIM mengamuk sakan pagi esoknya bila Khairil tunjuk video tu. Belum sempat acara akad nikah Rania berlangsung, mereka bergegas nak pulang. Tambahan pula sudah ramai yang bercakap pasal Nisa. Cepat sungguh kalau berita sensasi begini sampai ke mulut orang.

Kau memang cari nahas dengan aku Nisa!

Kemarahan Pak Long Hashim berapi-api. Mak Long Siah hanya mampu mengalirkan air mata. Terasa sakit mencucuk cucuk dadanya. Kecewa. Malu. Benarkah Nisa dalam video tu? Tak sanggup dia nak tengok masa Khairil hulurkan telefon bimbitnya tadi.

"Memang habis la budak ni dengan aku hari ni. Cepat Siah, Ril! Kita balik sekarang. Berani dia buat maksiat dalam rumah aku!"

"Abang Long, Kak Long! Sabar dulu. Cuba selidik dulu, betul ke tak? Tak kan la Nisa nak buat macam tu.."Mak Lang Nani cuba meredakan suhu abangnya yang umpama gunung berapi baru meletus tu. Dimatanya Nisa seorang anak yang baik dan rasa tak logik Nisa tiba-tiba berubah laku.

"Apa pulak tak betul, memang dia dalam video tu! Kalau dah acuan rosak, rosak jugak la jadinya! Dari dulu lagi aku tak setuju Siah nak bela budak tuh! Hah, ini la jadinya!" Pak Long Hashim mengungkit semula kisah lampau. Matanya mencerlung tajam pada Mak Long Siah.

"Abang Hashim, selama lebih 20 tahun kita bela Nisa, tak pernah pun budak tu bagi masalah pada kita. Abang je yang tak boleh nak terima dia. Yah pun rasa macam ada yang tak kena je ni, "balas Mak Long Siah sambil berlinangan air mata.

Patut la semalam dia rasa tak sedap hati je. Rupanya ada musibah nak menimpa mereka sekeluarga.

"Cepat, aku nak balik sekarang!" Pak LOng Hashim buat tak peduli dengan kata-kata isterinya.
"Entah apa lagi dia dah buat kat rumah aku tu. Patut la tak nak datang semalam, sakit perut la..rupanya ada udang di sebalik batu!"

Khairil diam. Dia yang reka alasan Nisa tak nak datang sebab sakit perut malam tadi. Tak kan nak mengaku masa ni, cari nahas dengan ayah pulak!

Pak Long Hashim berjalan laju ke kereta Khairil. Mak Long Siah dan Mak Lang Nani berpandangan sesama sendiri.

"Kak Long, tak nak makan dulu ke? Tak pun Nani suruh orang dapur bungkuskan lauk untuk Kak Long sekeluarga."

"Tak apa la Nani. Lambat nanti gempa bumi dibuatnya. Kau bukan tak tahu perangai Abang Long kamu tu." Mak Long Siah mengeluh. Tangan mereka bersalaman.

"Ya la Kak Long, baik-baik ya. Nanti dah selesai majlis Nani suruh orang hantarkan lauk. Kak Long sabar ya. Nani tak percaya Nisa buat kerja terkutuk tu. Kak Long percaya?"

Hon kereta Khairil berbunyi beberapa kali. Mak Long Siah tak menjawab apa-apa dan terus beredar. Dadanya sebak. Pokok tak bergoyang kalau tiada angin meniupnya. Kalau berita tu tak benar, tak kan la sampai ada yang boleh merakam video. Esak tangisnya tenggelam dalam deruan enjin kenderaan di jalan raya. Dia tak nak percaya tapi hati tuanya terusik juga.


~TO BE CONTINUED~


P/S : My lovely readers,

Haaa...dah tahu kan apa jadi pada Nisa? Siapa Malik? Ada jugak kes macam tu, kan? So, enough for the intro okay...Nisa, Omar and Malik..love the character? Do you have any idea what happen next? Share your comment here ya..it'll help me lots. Thank you so much!

Love,





4 comments:

  1. Salam tuan blog.

    Belum balik cuti lagi ya. Wah, panjang benar cuti ni ya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam..Fairul Azmi

      Alhamdulillah...dah balik coti dah..tp masih x masuk keje lagi la..next week after election bru masuk keje :)

      Delete
  2. Dah seminggu saya cuba cari bahan untuk assigment ... last2 dapat kat blog nie...
    terima kasih di atas artikel yang amat bermanfaat kepada saya nie...
    :)

    Look at my site Rahsia Suami Isteri Hebat

    ReplyDelete
  3. Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you can do with some pics to drive the message home a little bit,
    but instead of that, this is magnificent blog.
    An excellent read. I'll definitely be back.

    My web site Pintu Rumah

    ReplyDelete

Like it? Want more?
Your Motivation and Support are very much appreciated. Thank you for reading, peeps! :)